Ср, 24 Кві 2024, 12:57:28
Головна Реєстрація RSS
Вітаю Вас, Гість
Мій банер
http://leontyev.net/

Статистика





Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Вхід на сайт
Пошук
Точний час
Календар
«  Серпень 2013  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031
Друзі сайту
Ваш IP

9:41:43
Мухаммад аль-Хорезмі


Абу Абдулла Абу Джафар Мухаммад ібн Муса аль-Хорезмі (біля 780 — біля 850) — великий персидський математик, географ, історик та астроном; вперше виділив алгебру як самостійну дисципліну (термін походить від назви однієї з праць Аль-Хорезмі); його ім'я дало назву терміну алгоритм.

Поява комп'ютера і інтерненте було б неможливо без праць Абу Джафара Мухаммада Ібн Муси аль-Хорезмі, що є основоположником алгебри, алгоритмів і основ інформатики, заявив один з провідних німецьких фахівців з ісламської цивілізації Вольфганг Гюнтер Лерх.

АЛЬ-Хорезм (783-850). Повне ім'я - Абу Абдаллах (або Абу Джафар) Мухаммад ібн Муса ал Хорезмі в перекладі з арабської означає - батько Абдаллаха (або батько Джафара) Мухаммад, син Муси з Хорезма, один з найбільших вчених (математик, астроном, історик, географ) Середньовіччя. Біографічні відомості про нього майже не збереглися, відомо лише, що він народився в кінці 8 ст. (Імовірно в Хіві), а помер у другій половині 9 ст. Наведені роки життя - умовні. У деяких джерелах його називають «аль-Маджусі», тобто маг, з цього робиться висновок, що його предки були магами, жерцями зороастрійської релігії, широко поширеною в ті часи в Середній Азії.

Батьківщина Аль-Хорезмі - Хорезм, велика область Середньої Азії, якої відповідають теперішній Узбекистан, частина Каракалпакії і частина Туркменії. Як і багато інших середньоазіатські вчені, він працював в «Будинку мудрості» в Багдаді, столиці арабського халіфату. «Будинок мудрості» був свого роду Академією наук, де працювали вчені багатьох арабських країн, була багата бібліотека старовинних рукописів і астрономічна обсерваторія.


Вважається встановленим, що Аль-Хорезмі був автором 9 творів: 1. Книга про індійську арифметиці (або Книга про індійський рахунку); Коротка книга про числення алгебри і алмукабали; Астрономічні таблиці (зідж); Книга картини Землі; Книга про побудову астролябії; Книга про дії за допомогою астролябії; Книга про сонячний годинник; Трактат про визначення ери євреїв і їх святах; Книга історії.


З цих книг до нас дійшли тільки 7 - у вигляді текстів чи самого Аль-Хорезмі або його арабських коментаторів, або в перекладах на латинь.


Твір Аль Хорезмі про арифметику зіграло найважливішу роль в історії математики і хоча його справжній арабський текст загублений, зміст відомо за латинського перекладу 12 в., Єдина рукопис якого зберігається в Кембриджі. У цьому творі вперше дано систематичний виклад арифметики, заснованої на десятковій позиційній системі числення. Переклад починається словами «Dixit Algorizmi» (сказав Алгорізмі). У латинській транскрипції ім'я Аль-Хорезмі звучало як Algorizmi або Algorizmus, а так як твір про арифметику було дуже популярно в Європі, ім'я автора стало прозивним - середньовічні європейські математики так називали арифметику, засновану на десятковій позиційній системі числення. Пізніше так називали всяку систему обчислень за певним правилом, тепер цей термін означає припис, що задає процес обчислень, що починається з довільних початкових даних і спрямований на отримання результату, повністю визначається цими вихідними даними.


Алгебраїчна книга Аль-Хорезмі (Кітаб мухтасаб ал-джабр і ва-л-мукабала) складається з двох частин - теоретичної (теорія рішення лінійних і квадратних рівнянь, деякі питання геометрії) і практичної (застосування методів алгебри у вирішенні господарсько-побутових, торговельних і юридичних завдань - розподіл спадщини, складання заповітів, розділ майна, різні угоди, вимір земель, будівництво каналів). Слово ал-джабр (заповнення) означало перенесення від'ємного члена з однієї частини рівняння в іншу, і саме з цього терміна виникло сучасне слово «алгебра». Ал-мукабала (протиставлення) - скорочення рівних членів в обох частинах рівняння. Успадковане від східних математиків вчення про лінійних і квадратних рівняннях стало основою розвитку алгебри у Європі.


Геометрична частина трактату присвячена, в основному, вимірюванню площ і об'ємів геометричних фігур (трикутник, квадрат, ромб, паралелограм, званий ромбоїд, коло, сегмент кола, чотирикутник з різними сторонами і кутами, паралелепіпед, круговий циліндр, призма, конус).


Провідне місце серед точних наук на середньовічному Сході займала астрономія як одна з найнеобхідніших на практиці наук, без неї не можна було обійтися ні в зрошуваному землеробстві, ні в морській і в сухопутній торгівлі. До 9 в. відносяться перші самостійні праці з астрономії на арабській мові, особливе місце серед них займали зіджі - збірки астрономічних і тригонометричних таблиць (у той час тригонометрія була частиною астрономії), за допомогою цих таблиць обчислювалися положення світил на небесній сфері, сонячні і місячні затемнення, Вони служили і для вимірювання часу. До числа перших зіджей відноситься зідж Аль-Хорезмі, який починався розділом про хронологію і календарі - це було дуже важливо для практичної астрономії, оскільки різні народи в різний час користувалися різними календарями, а при спостереженнях важлива датування. Існували місячні, сонячні і місячно-сонячні календарі і початок літочислення в різних системах ставилося до довільно обраному події. Це призводило до безлічі різних ер, у різних народів одне і те ж подія датувалось по-різному, відповідно до прийнятої у них ерою. Аль-Хорезмі описував арабська місячний календар, юліанський календар - календар «румів» (римлян і візантійців). Зіставляв він і різні ери, серед них одна з найдавніших, що існували в Індії, «залізний вік», яку Аль-Хорезмі називав «ерою потопу» з початком у 3101 до н.е. Селевкідская ера або «ера Олександра» (Селевк - один з полководців Олександра Македонського) починалася 1 жовтня 312 до н.е. Прийнята в ісламських країнах ера хіджри (переселення) начіналась16 липня 622-день переселення Мухаммеда з Мекки до Медіни. Розглядав він і християнську і іспанську ери дано і правила перекладу дат з однієї ери в іншу.

Переглядів: 2058 | Додав: Administrator | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: